Zmiany przepisów ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.
Nowe obowiązki pracodawcy od 01 stycznia 2019 r. zmiany w ustawie Kodeks Pracy.
-
Obowiązek prowadzenia dokumentacji pracowniczej – podstawy prawne dotyczące prowadzenia dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy.
-
Nowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej (w tym akt osobowych).
-
Zmiana podstawowej formy wypłaty wynagrodzenia na przelew bankowy i związane z tym obowiązki pracodawcy.
-
Skrócenie przechowywania dokumentacji pracowniczej do 10 lat od rozwiązania stosunku pracy.
-
Niszczenie dokumentacji pracowniczej – kiedy obowiązkowe a kiedy dobrowolne?
-
Obowiązek kontynuacji tych samych akt osobowych po ponownym zatrudnieniu pracownika – jak w praktyce to zrobić?
-
Konieczność wydania dodatkowego dokumentu informacyjnego wraz ze świadectwem pracy - wzór dokumentu.
-
Możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników w formie papierowej lub elektronicznej.
-
Na jakiej zasadzie przekształcić akta osobowe na formę elektroniczną i czy jest to obowiązkowe?
-
Czy można prowadzić akta dla części załogi w formie papierowej, a dla części w formie elektronicznej?
-
Czy dla jednego pracownika można prowadzić akta w obu formach jednocześnie?
-
Konieczność wydania pracownikowi lub byłemu pracownikowi kopii dokumentacji pracowniczej na jego żądanie - w jakim terminie i czy za opłatą?
-
Obowiązek kontynuacji tych samych akt osobowych po ponownym zatrudnieniu pracownika – jak w praktyce to zrobić?
-
Zakres dokumentacji tworzonej i prowadzonej dla osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rejestrator obecności, ewidencja czasu pracy:
- Lista obecności i inne rejestratory obecności a karta ewidencji czasu pracy;
- Zakres informacji przetwarzanych w liście obecności (rejestratorze obecności);
- Ewidencja czasu pracy – forma, elementy konieczne i pomocnicze;
- Dopuszczalność stosowania monitoringu przy weryfikacji efektywności wykorzystania przez pracowników czasu pracy;
- Jaką dokumentację z zakresu czasu pracy należy przechowywać w aktach osobowych, a jaką można przechowywać w odrębnych zbiorach dokumentów?
- Wpływ dopuszczalności elektronizacji dokumentacji pracowniczej na prowadzenie dokumentacji związanej z czasem pracy;
- Przez jak długi okres czasu należy archiwizować rejestrator obecności/ewidencję czasu pracy?
- Jak ewidencjonować pracę w godzinach nadliczbowych pracownika, którego godzin pracy nie musimy ewidencjonować?
- Jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy pracownika kierującego wydzieloną komórką organizacyjną pracodawcy?
- Jak należy ewidencjonować czas pracy pracownika w trakcie podróży służbowej?
Nowe obowiązki pracodawców w zakresie Ubezpieczeń Społecznych - zmiana w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zmiany w prowadzeniu akt osobowych i dokumentacji pracowniczej na bazie projektu zmian rozporządzenia MRPiPS w sprawie dokumentacji pracowniczej.
-
Akta osobowe prowadzone w 4 częściach (A, B, C, D).
-
Teczka akt osobowych – czym jest, forma, podział wewnętrzny.
-
Uszczegółowienie informacji jakie mają się znajdować w ewidencji czasu pracy.
-
Co obejmuje dokumentacja pracownicza w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (szczegółowy katalog dokumentacji obowiązujący od 01 stycznia 2019 r.).
-
Okres wdrożenia zmian wynikających z przepisów przez pracodawców.
-
Doręczanie informacji pracownikom z którymi ustał, wygasł stosunek pracy lub osobom uprawnionym o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej.
-
Wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej.
Monitoring w zakładzie pracy – konieczność szybkiego dostosowania przepisów wewnątrzzakładowych.
-
Zasady wprowadzania przez pracodawcę monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy?
-
Jakie pomieszczenia mogą być monitorowane?
-
Jak prawidłowo ustalić cel, zakres i sposób stosowania monitoringu ?
-
Obowiązek informacyjny wobec pracowników w zakresie monitoringu – czy nowy dokument do akt osobowych?
-
Jak prawidłowo oznaczyć pomieszczenia i miejsca monitorowane ?
-
Monitoring poczty elektronicznej, komputera, przemieszczania się pojazdu (GPS), lokalizacja tel. komórkowego, laptopa itp. – jakie obowiązki ma pracodawca?
-
Dane osobowe w zatrudnieniu: wymogi ustawy o ochronie danych osobowych a rekrutacja pracowników (pracodawca/potencjalny pracodawca jako ADO).
Projektowane Zmiany Kodeksu pracy w celu zapewnienia zgodności z RODO (druk sejmowy 3050), które wejdą w życie w 2019 r.:
-
co spowodowało konieczność zmiany ?
-
definicje RODO istotne dla stosunku pracy (m.in. definicja zgody),
-
zasady i podstawy przetwarzania danych osobowych z RODO (w tym danych szczególnych),
-
nowy katalog danych osobowych, których żądać będzie pracodawca od kandydata/pracownika,
-
wprowadzenie możliwości przetwarzania danych osobowych „za zgodą” kandydata/pracownika (jakie dane będą objęte zgodą?),
-
warunki wyrażenia i wycofania zgody,
-
przetwarzanie danych szczególnych oraz danych dotyczących karalności kandydata/pracownika,
-
podstawy przetwarzania danych biometrycznych pracownika,
-
upoważnienia do przetwarzania danych szczególnych,
-
wysokie kary administracyjne za naruszenie przepisów Kodeksu pracy o ochronie danych osobowych (wynikające z RODO).
Zasady informowania oraz komunikacji z osobą, której dane dotyczą (np. kandydatem do pracy).
-
Prawo dostępu oraz prawo do sprostowania danych.
-
Zgoda na przetwarzanie danych kadrowych.
-
Dokumentacja papierowa a elektroniczna zawierająca dane osobowe związane z zatrudnieniem.
-
Prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
-
Dokumentowanie pozostałych „zdarzeń” prawnych.
-
Zakres danych osobowych możliwych do przetwarzania w sprawach pracowniczych.
-
Outsourcing usług kadrowo-płacowych a przetwarzanie danych osobowych.
Przesłanki prawne przetwarzania danych osobowych:
-
Zgoda osoby, której dane dotyczą, przetwarzanie na podstawie przepisów prawa, realizacja umowy, dobro publiczne, usprawiedliwiony cel.
-
Kiedy i dlaczego nie możemy prosić o zgodę na przetwarzanie danych?
-
Przetwarzanie danych osobowych kandydatów do pracy, pracowników, klientów - często występujące błędy w określaniu podstawy prawnej.
-
Zasady legalnego przetwarzania danych.
-
Adekwatność, celowość, czasowość, merytoryczna poprawność i legalność przetwarzanych danych – PRAKTYCZNE ASPEKTY.
-
Uprawnienia osób, których dane dotyczą - prawo do przejrzystości danych, prawo dostępu do danych, prawo do sprostowania danych i usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu, prawa związane z profilowaniem danych.
-
Obowiązek informacyjny – czy nas również dotyczy? (opracowanie wzorcowej klauzuli informacyjnej; opracowanie wzorcowej klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych.).
ZFŚS a RODO.
- Projekt zmiany w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
- Na jakiej podstawie członkowie tzw. komisji socjalnych i związkowcy przetwarzają dane osobowe osób ubiegających się o pomoc z ZFŚS
- Kto po nowelizacji powinien otrzymać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych ?
- Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych w ramach ZFŚS
Zajęcia poprowadzi - ekspert prawa pracy z 17 letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo – szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 pracownik Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi oraz realizująca szkolenia zamknięte dla potrzeb konkretnego odbiorcy; specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji. Wieloletni wykładowca na studiach magisterskich. |